Program Al Awfar: Zakat Paling Mudah dan Berkah untuk Masyarakat Muslim

Program Al Awfar: Zakat Paling Mudah dan Berkah untuk Masyarakat Muslim

Apakah anda seorang yang gemar beramal? Adakah anda ingin meningkatkan pahala anda dalam this dunia dan akhirat? Jika jawapan anda adalah ya, maka Al Awfar mungkin jawapan yang anda cari.

Al Awfar merupakan satu program zakat di Malaysia yang ditubuhkan oleh Lembaga Zakat Selangor (LZS). Program ini memberikan peluang kepada individu untuk menyumbang zakat secara dalam talian. Selain itu, Al Awfar juga mempunyai pelbagai jenis bayaran termasuk bayaran melalui kaedah pemindahan elektronik (EFT), carta kredit dan lain-lain lagi.

Dengan proses yang mudah dan pantas, serta boleh dilakukan di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa, Al Awfar memudahkan para penyumbang untuk beramal. Para penyumbang juga berpeluang untuk memilih jenis-jenis projek yang mereka ingin sumbangkan zakat kepadanya. Ini termasuklah projek seperti Pusat Darah Negara, Rumah Anak-Anak Yatim Tunas Harapan dan banyak lagi.

Jadi, apakah tunggu lagi? Segeralah membuat sumbangan anda melalui Al Awfar dan meningkatkan pahala anda. Seiring dengan meningkatnya taraf hidup, kita tidak boleh melupakan aspek keagamaan. Oleh itu, mari kita beramal dan berikan sedikit sumbangan untuk membuat perbezaan dalam kehidupan seseorang. Bersama-sama kita dapat menunjukkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang prihatin dan berkasih sayang.


Al Awfar
"Al Awfar" ~ bbaz

Al Awfar adalah program derma yang sangat terkenal di Malaysia. Ia merupakan salah satu bentuk amalan kebajikan yang disyorkan dalam Islam. Program ini juga dikenali sebagai Al-Awfal, yang bermaksud sumbangan yang lebih baik atau utama.

Maklumat Am

Program Al Awfar dimulakan oleh Lembaga Zakat Selangor pada tahun 2010. Melalui program ini, orang ramai dapat berderma dengan mudah melalui online, kiosk dan kaunter zakat. Program ini bertujuan untuk membantu memenuhi keperluan asas golongan yang memerlukan seperti asnaf dan fakir miskin.

Setiap tahun, program ini menerima sumbangan dari orang ramai seperti simpanan tetap zakat (STZ), pekerja sektor korporat, individu dan banyak lagi. Kesemua sumbangan tersebut akan digunakan untuk membantu golongan asnaf.

Jenis Sumbangan Al Awfar

Terdapat pelbagai jenis sumbangan yang boleh dibuat melalui program Al Awfar seperti:

  • Zakat
  • Sadaqah
  • Waqaf
  • Fidyah & Kaffarah

Setiap jenis sumbangan yang dibuat akan diterima oleh Lembaga Zakat Selangor dan digunakan untuk membantu golongan asnaf.

Keistimewaan Program Al Awfar

Program Al Awfar menawarkan beberapa keistimewaan kepada para penderma seperti:

  • Jumlah Hadiah Menarik Setiap Minggu
  • Kemudahan Derma Secara Online/Mobile
  • Rekod Pengembaraan Haji Orang Ramai Semasa Musim Haji

Keistimewaan-keistimewaan ini memberikan kepercayaan kepada para penderma bahawa sumbangan mereka digunakan secara telus dan berkesan. Selain itu, pengumuman pemenang hadiah juga membuatkan program Al Awfar semakin menarik untuk disertai.

Keberkesanan Program Al Awfar

Sejak dilancarkan pada tahun 2010, program Al Awfar telah membantu jutaan golongan asnaf dan fakir miskin di Selangor dan beberapa negeri lain di Malaysia. Program ini telah menerima pujian daripada pihak-pihak majikan swasta dan kerajaan kerana telah menggalakkan amalan berderma dalam kalangan rakyat.

Selain itu, kesinambungan program ini turut mendapat sokongan daripada orang ramai sendiri. Sebagai bukti, jumlah sumbangan bagi setiap tahun meningkat dengan drastik. Hal ini menunjukkan bahawa program ini telah berjaya memberi kesedaran kepada orang ramai tentang kepentingan berderma dan memupuk amalan sifat kecemerlangan.

Kesimpulan

Program Al Awfar adalah satu bentuk amalan kebajikan yang sangat bernilai. Ia merangkumi pelbagai jenis sumbangan termasuk zakat, sadaqah, waqaf, fidyah dan kaffarah. Program ini amat mudah diakses melalui online, mobile, kiosk dan kaunter zakat.

Setiap jenis sumbangan yang dibuat akan membantu golongan asnaf dan fakir miskin di seluruh negara. Pulangan moral untuk setiap penyertaan bukan sahaja membantu orang lain tetapi juga merangsang perkembangan amalan positif dalam diri penderma.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang dihormati. Pada kali ini, saya ingin berkongsi dengan semua mengenai Al Awfar yang telah membawa manfaat dan keberkatan kepada pelbagai individu. Bagi yang tidak tahu, Al Awfar merupakan satu program pengumpulan dana yang disediakan oleh Lembaga Zakat Selangor dengan tujuan untuk membantu mereka yang memerlukan termasuk golongan asnaf.

Program Al Awfar adalah satu cara bagi kita yang mampu untuk memberikan bantuan kepada mereka yang kurang bernasib baik. Dalam program ini, kita dapat menyumbangkan sebanyak RM1 sehari, RM30 sebulan atau sekiranya lebih daripada itu. Sumbangan yang diberikan akan dibahagikan kepada golongan asnaf yang memerlukan seperti fakir miskin, janda, anak yatim dan lain-lain. Setiap tahun, program ini juga akan dianjurkan semula bagi memberi peluang kepada orang ramai untuk menyumbang serta membantu golongan yang lebih memerlukan

Melalui sumbangan yang diberikan, kita dapat membantu mereka yang kesulitan dan memerlukan bantuan. Kita juga dapat menjalin ukhwah sesama umat Islam dan mengurangkan beban kesulitan hidup golongan asnaf. Sebagai seorang Muslim, kita haruslah sentiasa membantu mereka yang memerlukan, sebab setiap perbuatan kebaikan yang kita lakukan akan dihitung sebagai amal kebajikan. Dan dengan adanya program seperti Al Awfar, kita dapat membantu mereka dengan mudah dan lebih teratur.

Untuk mengakhiri pembicaraan, marilah kita bersama-sama mengambil inisiatif untuk membantu mereka yang kurang bernasib baik dengan sumbangan yang kita berikan melalui penyertaan dalam program Al Awfar. Sumbangan yang kita berikan dapat membantu golongan asnaf mendapat manfaat serta memberi kelegaan kepada mereka. Ingatlah bahawa bersedekah itu tidak akan merugikan harta kita, malah ia akan memberi kebaikan dan keberkatan di dunia dan akhirat. Terima kasih kerana sudi menjamu selera ke blog ini. Selamat beramal dan jangan lupa menyimpan tarikh bagi penyertaan pada tahun depan.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan